Det er mange grunner hvorfor en kan like å øve yoga og yogaens virkninger er like mangfoldige. En regelmessig praksis av Iyengar yoga gjør deg sterkere og mykere, du får bedre balanse og konsentrasjon. Både kropp og sinn blir mere avslappet, noe som ofte gjør at en opplever å sove bedre og å ha mere overskudd. En lærer å observere og gjenkjenne egne mønstre og spenninger som er forutsetningen til å kunne begynne å gi slipp på de.

Uansett hva målet ditt er så styrker Iyengar yoga hele kroppen og du blir stadig smidigere. Iyengar Yoga er presis, utfordrende og en utmerket trening for både kropp og sinn. Holdningen blir rettere og lettere og muskler i stive områder løsner. Med en rettere holdning og mykere kropp er det lettere å puste og å slappe av. Å øve asanas krever konsentrasjon og fokus, slikt at dine tanker er i “her og nå” og hjernen får en pause fra hverdagen. Muskler som har blitt brukt aktivt slapper lettere av – i slutten av timen føles det derfor ekstra godt med en dyp avspenning.

I spesielle tilfeller er det anbefalt å fokussere kun på avpenning: F. eks. hvis du opplever mye stress med utmattelse, er syk, mm. Hvis du er usikker hva som passer best for deg, ta gjerne kontakt.