Har du lyst til å gi deg tid og rom for nær kontakt med den lille i magen din, kjenne etter, styrke, tøye og slappe av? 
Gravidyoga er tilpasset deg og dine behov. Det føles godt i både kropp og sinn å øve yoga!

For tiden tilbyr jeg kun privattimer og “time for to gravide venninner” for gravide som ikke har yoga-erfaring. Du får maksimalt utbytte av en 90min-klasse som er rettet 100% mot deg og dine behov. Er du interessert eller har du spørsmål? Kontakt meg på tlf. 410 66 361 eller e-post yogas@online.no.

Læreren Stefanie: Jeg har flerårig utdanning og har siden sertifisering i 2010 vært i stadig videreutdanning. Jeg er sertifisert gravid-yogalærer innen Iyengar yoga (se “om oss”) og har selv øvd yoga gjennom hele svangerskapet.

Om min erfaring med yoga i svangerskap og under fødsel:

“Da jeg ble gravid hadde jeg øvd yoga i 9 år og underviste på heltid. Under svangerskapet øvde jeg mye avspenning, liggende stillinger og pusteøvelser som gir energi. Jeg øvde også aktive posisjoner som skaper rom for barnet, holder kroppen sterk og myk og støtter en god og funksjonell holdning. Jeg følte meg frisk og vel under hele svangerskapet og underviste på fulltid frem til noen dager før fødselen.  

Den største virkningen av min praksis kjente jeg nok under selve fødselen når riene var på sitt sterkeste. Denne prosessen krevde absolutt fokus, det en egentlig øver på i yoga. Kjenne etter, være helt med det som skjer, fortsette å puste og gi slipp. Det var en fantastisk opplevelse. Jeg liker å dele kunnskap om pust, fokus og sammenhenger i kroppen med andre kvinner og håper at mange flere får riktig fine fødsels-opplevelser.”

Tilbakemeldinger:


“Tusen takk igjen for god hjelp med øvelser og tips under graviditeten.🙏tror det var med å gjøre at fødselen gikk så greit som den gjorde.”

Rebecca Slettebø, Juni 2017

Gravidyoga og fødselsforberedning (fra 4. måned frem til fødselen)

Vi øver både aktive og avslappende stillinger. 

Vi tøyer og styrker viktige områder og øver stillingene nøye, slik at du får en god og bevisst holdning og mulige vondter forsvinner ofte helt. 

Det er bra om du tåler en del tøying og synes det er ok å bli litt støl. Det gjør godt å strekke ut og styrke beina, åpne brystet og tøye skuldrene. Så får du mye rom for pusten og barnet får god plass. 

Etter å ha øvd aktivt en stund er det også lettere å slappe dypt av. Det legges mye vekt på dyp avspenning og nær kontakt med pusten. Bevisst avspenning gir overskudd og er en utmerket forberedelse for fødselen.

Fokus og pust er sentrale under fødselen. Jeg husker fortsatt jordmoren min si: “Det er ikke du som bestemmer under fødselen. Det er babyen og kroppen din som jobber sammen om det.” Ja, og samtidig så gjør det en utrolig stor forskjell hvordan du fokuserer og bruker pusten din. Dette skal vi lære om og øve på! 

Etter hver gravid-yoga klasse skal du føle deg dypt avslappet, glad og full av positiv energi.

Generelt om gravidyoga

Mye av fokusset i vår gravid-yoga er akkurat lik som generelt i Iyengar yoga (se også “om Iyengar yoga”). Alle stillinger vi øver har en spesifisk virkning. De åpner, tøyer, styrker og slapper av forskjellige områder i kroppen. Avhengig av rekkenfølgen de øves i brukes posisjonene til å balansere nerve- og hormonsystemet.

Ofte begynner ryggen å svaie mer under svangerskapet og det trengs bevissthet for å beholde en god holdning. Det lønner seg! En god holdning føles bra for rygg, nakke og skuldre, både når magen blir større og tyngre, og også etter fødselen når du ammer og bærer babyen.

Med voksende mage opplever de fleste før eller siden at babyen presser på organer eller magesekken og ønsker seg mere rom i kroppen sin. Yogastillingene som øves under graviditeten har derfor ekstra fokus på å skape mer lengde og plass i hele overkroppen. Det gjør godt å strekke seg lang, åpne brystet og få en følelse av letthet og mer plass og pusterom. Og også babyen får mer bevegelsesfrihet og begynner ofte å bevege seg og teste ut de nye mulighetene. Mere rom er deilig både for mammaen og babyen!

Nettopp blitt gravid? Gratulerer! Hvis du ikke har yoga-erfaring anbefaler vi å vente med yoga (eller andre nye aktiviteter) til uke 16. Hvis du lurer på noe ta gjerne kontakt nårsomhelst!