Velkommen til gravidyoga og fødselsforberedning

Stefanie tilbyr privat-timer eller “timer for gravide venninner” samt fødselsforberedning

Ta kontakt hvis du har lyst til å få nytte av yoga i svangerskapet og under fødselen. Jeg gleder meg til å bli kjent med deg!

Tlf. Stefanie 410 66 361 / epost: yogas@online.no

Læreren Stefanie: Etter min 3-årige utdanning og sertifisering i 2010 har jeg tatt mye videreutdanning og ble i 2017 sertifisert gravid-yogalærer innen Iyengar yoga.

Stefanie om sin erfaring med yoga i svangerskap og under fødselen:

“Da jeg ble gravid hadde jeg øvd yoga i 9 år og underviste på heltid. Under svangerskapet øvde jeg mye avspenning, liggende stillinger og pusteøvelser som gir energi. Jeg øvde også aktive posisjoner som skaper rom for barnet, holder kroppen sterk og myk og støtter en god og funksjonell holdning. Jeg følte meg frisk og vel under hele svangerskapet og underviste på fulltid frem til noen dager før fødselen.  

Den største virkningen av min praksis kjente jeg nok under selve fødselen når riene var på sitt sterkeste. Denne prosessen krevde absolutt fokus, det én øver på i yoga. Kjenne etter, være helt med det som skjer, fortsette å puste og gi slipp. Det var en fantastisk opplevelse. Jeg liker å dele kunnskap om pust, fokus og sammenhenger i kroppen med andre kvinner og håper at mange flere får riktig fine fødsels-opplevelser.”

 Tilbakemeldinger:

“Tusen takk igjen for god hjelp med øvelser og tips under graviditeten.🙏tror det var med å gjøre at fødselen gikk så greit som den gjorde.”
Rebecca Slettebø, Juni 2017

“Jeg vil si tusen takk for hjelpen både i svangerskapet og ikke minst forberedelse til fødsel. Tror virkelig ikke fødselen hadde gått like bra uten! Så for det vil jeg og vesla si tusen takk.” 

En mamma i 2020

Generelt om gravidyoga

Mye av fokusset i gravid-yoga timene er akkurat lik som generelt i Iyengar yoga (se også “om Iyengar yoga”). Alle stillinger vi øver har en spesifisk virkning. De åpner, tøyer, styrker og slapper av forskjellige områder i kroppen. Avhengig av rekkenfølgen de øves i brukes posisjonene til å balansere nerve- og hormonsystemet.

Ofte begynner ryggen å svaie mer under svangerskapet og det trengs bevissthet for å beholde en god holdning. Det lønner seg! En god holdning føles bra for rygg, nakke og skuldre, både når magen blir større og tyngre, og også etter fødselen når du ammer og bærer babyen.

Med voksende mage opplever de fleste før eller siden at babyen presser på organer eller magesekken og ønsker seg mere rom i kroppen sin. Yogastillingene som øves under graviditeten har derfor ekstra fokus på å skape mer lengde og plass i hele overkroppen. Det gjør godt å strekke seg lang, åpne brystet og få en følelse av letthet og mer plass og pusterom. Og også babyen får mer bevegelsesfrihet og begynner ofte å bevege seg og teste ut de nye mulighetene. Mere rom er deilig både for mammaen og babyen!

Nettopp blitt gravid? Gratulerer! Hvis du ikke har yoga-erfaring anbefaler vi å vente med yoga (eller andre nye aktiviteter) til uke 16. Hvis du lurer på noe ta gjerne kontakt når som helst 🙂 Tlf. Stefanie 410 66 361.