Velkommen til Gravidyoga med Stefanie

Gravid-yoga og fødselsforberedning i Skien
3 mandager kl. 12-14 oppstart 28. januar

Vi øver yoga-stillinger som styrker og skaper rom og føles godt i siste trimesteret av svangerskapet. Klassen inneholder også en god del avspenning og fokus på pust. Du lærer hvordan du kan fokusere og puste under fødselen og får øvelser du kan gjøre hjemme. Du kan spørre om alt du kanskje lurer på og får ærlige svar. Og ja: det hjelper å forberede seg på fødselen fordi det er du som kommer til å føde barnet ditt ;-). Jeg gleder meg til å møte deg! Stefanie 🙂
Maks 4 deltagere / Pris kr. 1400.-/ Påmelding tlf.: 410 66 361

Læreren Stefanie: Jeg har flerårig utdanning og har siden sertifisering i 2010 vært i stadig videreutdanning. Jeg er sertifisert gravid-yogalærer innen Iyengar yoga (se “om oss”) og har selv øvd yoga gjennom hele svangerskapet.

Om min erfaring med yoga i svangerskap og under fødsel:

“Da jeg ble gravid hadde jeg øvd yoga i 9 år og underviste på heltid. Under svangerskapet øvde jeg mye avspenning, liggende stillinger og pusteøvelser som gir energi. Jeg øvde også aktive posisjoner som skaper rom for barnet, holder kroppen sterk og myk og støtter en god og funksjonell holdning. Jeg følte meg frisk og vel under hele svangerskapet og underviste på fulltid frem til noen dager før fødselen.  

Den største virkningen av min praksis kjente jeg nok under selve fødselen når riene var på sitt sterkeste. Denne prosessen krevde absolutt fokus, det en egentlig øver på i yoga. Kjenne etter, være helt med det som skjer, fortsette å puste og gi slipp. Det var en fantastisk opplevelse. Jeg liker å dele kunnskap om pust, fokus og sammenhenger i kroppen med andre kvinner og håper at mange flere får riktig fine fødsels-opplevelser.”

Tilbakemeldinger:


“Tusen takk igjen for god hjelp med øvelser og tips under graviditeten.🙏tror det var med å gjøre at fødselen gikk så greit som den gjorde.”

Rebecca Slettebø, Juni 2017

Gravidyoga og fødselsforberedning (fra 4. måned frem til fødselen)

Vi øver både aktive og avslappende stillinger. Vi tøyer og styrker viktige områder og øver stillingene nøye, slik at du får en god og bevisst holdning og mulige vondter forsvinner ofte helt. 

Det er bra om du tåler en del tøying og synes det er ok å bli litt støl. Det gjør godt å strekke ut og styrke beina, åpne brystet og tøye skuldrene. Så får du mye rom for pusten og barnet i magen din får god plass.
Når du tøyer muskler og kjenner ubehag øver du i tillegg på å gi slipp og puste ut. Det er en utmerket forberedelse på fødselen :-).

Etter å ha øvd aktivt en stund er det lettere å slappe dypt av. Dyp avspenning gjør godt og du får kontakt med pusten din og lærer å bruke den som et verktøy for å slappe av og forbli rolig og myk under fødselen.

Både fokus og pust er sentrale under fødselen. Det gjør en utrolig stor forskjell hvordan du fokuserer og bruker pusten din. Dette skal vi lære om og øve på! Og det beste er: det gjør godt å slappe av og kjenne etter pusten!

Etter en gravid-yoga klasse skal du føle deg dypt avslappet, glad og full av positiv energi.

Generelt om gravidyoga

Mye av fokusset i gravid-yoga timene er akkurat lik som generelt i Iyengar yoga (se også “om Iyengar yoga”). Alle stillinger vi øver har en spesifisk virkning. De åpner, tøyer, styrker og slapper av forskjellige områder i kroppen. Avhengig av rekkenfølgen de øves i brukes posisjonene til å balansere nerve- og hormonsystemet.

Ofte begynner ryggen å svaie mer under svangerskapet og det trengs bevissthet for å beholde en god holdning. Det lønner seg! En god holdning føles bra for rygg, nakke og skuldre, både når magen blir større og tyngre, og også etter fødselen når du ammer og bærer babyen.

Med voksende mage opplever de fleste før eller siden at babyen presser på organer eller magesekken og ønsker seg mere rom i kroppen sin. Yogastillingene som øves under graviditeten har derfor ekstra fokus på å skape mer lengde og plass i hele overkroppen. Det gjør godt å strekke seg lang, åpne brystet og få en følelse av letthet og mer plass og pusterom. Og også babyen får mer bevegelsesfrihet og begynner ofte å bevege seg og teste ut de nye mulighetene. Mere rom er deilig både for mammaen og babyen!

Nettopp blitt gravid? Gratulerer! Hvis du ikke har yoga-erfaring anbefaler vi å vente med yoga (eller andre nye aktiviteter) til uke 16. Hvis du lurer på noe ta gjerne kontakt når som helst 🙂 Tlf. Stefanie 410 66 361.